matka samoživitelka,nárok na jednosměnný provoz?
Ahoj maminky,mám dotaz,od ledna jsem se po mateřské vrátila do práce,jsem rozvedená,sama s tříletým chlapečkem,vrátila jsem se zpět do práce jako zdravotní sestra na své místo,které mám na dobu neurčitou.S malým mi pomáhá babička,ale je to šílené,mal
FOTKU MOHOU KOMENTOVAT POUZE REGISTROVANÍ UŽIVATELÉ
Celkem 5 komentářů
Anonymní uživatel (Zrušený účet) ID 99576 (9.4.2013, 19:46)
Teorie je jedna věc a praxe druhá. V mém zaměstnání se všech takových maminek zbavily. Nemohly dělat přesčasy, víkendy, takže jejich místa obsadilil postupně ti flexibilnější. Je to blbý ale je to tak. (F) Přeji shovívavého zaměstnavatele.

ODPOVĚDĚT
Jan Novák (GTC) ID 473425 (8.4.2013, 20:16)
Je to dáno přímo Zákoníkem práce (§241):
1) Zaměstnavatel je povinen přihlížet při zařazování zaměstnanců do směn též k potřebám zaměstnankyň a zaměstnanců pečujících o děti.
2) Požádá-li zaměstnankyně nebo zaměstnanec pečující o dítě mladší než 15 let, těhotná zaměstnankyně nebo zaměstnanec, který prokáže, že převážně sám dlouhodobě pečuje o převážně nebo úplně bezmocnou fyzickou osobu, o kratší pracovní dobu nebo jinou vhodnou úpravu stanovené týdenní pracovní doby, je zaměstnavatel povinen vyhovět žádosti,
nebrání-li tomu vážné provozní důvody.

Tyto vážné provozní důvody musí zaměstnavatel obhájit!

ODPOVĚDĚT
Veroniika R. (mema) ID 173056 (8.4.2013, 20:20)
ano, přesně tak to je........ ale v praxi opravdu hodně obtížné. zaměstnavatel tohle nerad slyší a ještě méně rád vyhoví.
ale třeba budete mít štěstí a váš zaměstnavatel bude mít pochopení. držím palce!!!!!!!!

ODPOVĚDĚT
Jan Novák (GTC) ID 473425 (8.4.2013, 20:27)
Bohužel, asi jsme paní zklamali. Právě povolání ve zdravotnictví je (i kdyby zaměstnanec pracoval striktně podle norem a předpisů a vnitřních směrnic) velmi "náchylné" k rychlému procesu "s nepohodlným zaměstnancem". Tím výkonným nástrojem pro zaměstnavatele je, bohužel, §55 odst 1, písm. b). Dříve nechvalně známá "padesátka - hrubé porušení pracovní kázně", dnes "pětapadesátka - porušení povinnosti vyplývající z právních předpisů vztahujících se k jím vykonávané práci zvlášť hrubým způsobem". +o(
Na tohle Vás, bohužel, dostane, "kdykoliv si staniční umane".

ODPOVĚDĚT
Markéta W. (Margotic) ID 238682 (8.4.2013, 20:54)
děkuji za odpověd,nezklamali,je všude takovej bordel,toto je pro zaměstnavatele jednoduché řešení,nevím,ještě bydlím v kraji,kde není moc možností změny

ODPOVĚDĚT
Markéta W. (Margotic) ID 238682 (8.4.2013, 20:57)
ty vážné provozní důvody jsou v podstatě o lenosti,aspon u nás,váhám zda žádost podat,popřípadě to probrat s nadřízenou,nechci přijít o práci,ale zkonzultovat to s ní

ODPOVĚDĚT
Jan Novák (GTC) ID 473425 (8.4.2013, 21:22)
Myslím si, že tohle je ideální řešení.
Následně podejte žádost, doporučuji však do jisté míry projevit loajálnost k zaměstnavateli (už v té žádosti) a nabídnou i určitá řešení schůdná pro zaměstnavatele.
Prosím, nejen Vás, ale i ostatní dámy, neberte to jako určitý druh "análního alpinismu - jste ze zdravotnictví, jistě si termín přeložíte" zaměstnavateli.
Vždy je potřeba situaci řešit určitým kompromisem, nikoliv ultimáty.
Pak (v případě ultimáta) vás skutečně dostane na tu obávanou 55.
Případně mne kontaktujte vzkazem, zkusíme vymyslet tu "případnou žádost" tak, aby byla přijatelná pro obě strany a zároveň, abyste pak nebyla "děvečka pro všecko", která tzv. "vyžere vše, co jiné nechtějí dělat"
S pozdravem
JN.

na původní příspěvek již bylo v tomto vláknu 5x odpovězeno
Veroniika R. (mema) ID 173056 (8.4.2013, 20:10)
ano, nárok na to máte, ale v praxi je to těžké. sama jsem řešila stejný problém. manžel je pracovně stále pryč, já zdrav. sestra měla nastoupit po mateřské do práce na směny. žádala jsem o menší úvazek a v momentě kdy jsem ve slušnosti vytáhla zákoník práce...... bylo zle.skončilo to tím, že jsem musela dát výpověď.

ODPOVĚDĚT
Markéta W. (Margotic) ID 238682 (8.4.2013, 20:07)
možnost?Děkuji.

ODPOVĚDĚT
Markéta W. (Margotic) ID 238682 (8.4.2013, 20:04)
Ahoj maminky,mám dotaz,od ledna jsem se po mateřské vrátila do práce,jsem rozvedená,sama s tříletým chlapečkem,vrátila jsem se zpět do práce jako zdravotní sestra na své místo,které mám na dobu neurčitou.S malým mi pomáhá babička,ale je to šílené,malého vůbec nevidím,nepřetržitě jedu,on je z toho rozhozen,pendluje,neví,kdy,kde bude.Dělám dvanáctky,odpolední,noční.Ze zákona bych údajně měla mít nárok na jednosměnný pracovní poměr,jenže v minulosti se to v práci řešilo skrz jinou maminku vracející se z mateřské s tímto požadavkem a byl z toho velký problém,řešilo se to a neumožnili jí to,tedy podala výpověd.Po této zkušenosti,jsem si o to nežádala,ale přesto se mi to nezdá,jelikož pak nastoupila jiná maminka a té to umožnili,je ale pravda,že nastoupila jako ošetřovatelka a ne sestra,které u nás mají jinou práci.Jde mi o to,že nevím jak postupovat,aby se nevykrucovali apod.Poradte,prosím,je nějaká mo

ODPOVĚDĚT
Petra S. (petula.s) ID 31907, mimibazar.cz/hnizdecko (8.4.2013, 20:31)
No, a nestálo by za to třeba dělat taky ošetřovatelku, i když byste šla s platem trochu dolů? A zkusit se přitom třeba dívat po možnostech práce někde jinde, třeba v ambulanci apod.?
Zaměstnavatel není povinnen Vám jednosměnný provoz umožnit - to, že pracujete ve směnném provozu jsou právě ty vážné provozní důvody.

ODPOVĚDĚT
Simona E. (borstice) ID 73296, mimibazar.cz/borstice (8.4.2013, 23:14)
S platem jako ošetřovatelka by šla paní o dost dolů, a to jako samoživitelka by asi nechtěla.. sama jsem zdrav. sestra a vím, kolik by to asi tak dělalo.. :-S :-S

ODPOVĚDĚT
Jan Novák (GTC) ID 473425 (8.4.2013, 21:08)
Dobrý večer, paní Petro.
Směnný provoz a případně nedostatek pracovníků nelze z dlouhodobého hlediska považovat za vážné provozní důvody. Vážným provozním důvodem by byla ale doba, než za paní sežene "jinou sestru na směny". O tuto dobu by zaměstnavatel mohl posunout "přesun" na jednosměnný provoz. T.j nepřevede ji "druhý den po žádosti", ale třeba za měsíc. Jiná situace by nastala, kdyby paní byla např. specializovaná sestra nebo specialista lékař, jehož absence by mohla nějak ohrozit chod zdrav. zařízení. Pak by nemusel vyhovět.
Faktem je, že "vážné provozní důvody" nejsou nijak legislativně definovány a jsou na posouzení dané konkrétní situace. Bohužel, judikatura (NS) nemá ani žádný relevantní precedens. Většinou se tento pojem řeší při nařízení práce přesčas.

ODPOVĚDĚT
Jan Novák (GTC) ID 473425 (8.4.2013, 21:11)
.....
Obecně však platí, že zaměstnavatel MUSÍ tyto "vážné provozní důvody" a jejich trvání dostatečně prokázat. Nečinnost zaměstnavatele k redukci VPD není relevantním důvodem jejich trvání. Laicky řečeno - to, že nehledá náhradu na směny, nebo neprovedl reorganizaci rozvrhu prac. doby - není důležité pro trvání "vážných provozních důvodů. Jinak řečeno, VPD by při nečinnosti zaměstnavatele vedoucí k jejich odstranění trvalo do nekonečna a stále!
Každopádně je tu ta druhá strana mince - na "pětapadesátku" dostane zaměstnavatel zaměstnance v podstatě kdykoliv. A v takovém oboru jako je zdravotnictví je důvodů (byť uměle vytvořených) X. Bohužel.

ODPOVĚDĚT
Markéta W. (Margotic) ID 238682 (8.4.2013, 20:58)
je mi to jasné,ta možnost tu je,zvlášt když na postech ošetřovatelek jsou již i důchodci,co mají prodlouženou smlouvu,no uvidím,jsem v rozpoložení,že tu žádost probrat s vedením asi zkusím

ODPOVĚDĚT
Jan Novák (GTC) ID 473425 (8.4.2013, 21:30)
Ještě jedna věc, paní Markéto.
Sice nemáte nárok na tzv. "dorovnání platu" při přechodu na jiné místo, ale i tato situace má řešení. Zde by to bylo na dlouhé lokte a vypisování, navíc asi dost osobní věci, které bych (vůči Vám) nerad probíral zde na fóru (dámy prominou, to není nic proti nikomu, klidně to tu budu řešit, pokud p. Marcela bude chtít, není to o žádných tajnostech, ale zcela legální a legislativně podložený krok/y).
Nechte si to projít hlavou (ráno moudřejší večera), případně proberte i s nadřízenou, máte-li k ní důvěru. Pak uvidíte možná sama, jak by se dala věc řešit ku spokojenosti obou stran. Pak mne teprve můžete kontaktovat (chcete-li) a věc bychom administrativně "dali do cajku". Řeknu to "po našem" a tzv. " na plnou hubu" (snad mě nebloknou): Nakecat a naslibovat Vám můžou všelicos, ale, co je psáno je dáno a lze měnit pouze dodatkem či jiným práv

ODPOVĚDĚT
Markéta W. (Margotic) ID 238682 (8.4.2013, 22:03)
Pane Nováku,moc Vám děkuji za rady,promyslím to a určitě se Vám soukromě ozvu,hezký večer

ODPOVĚDĚT
Jan Novák (GTC) ID 473425 (8.4.2013, 22:18)
Vám také přeji hezký zbytek dne.
JN.
PS: Pokud to bude možné, dejte ostatním vědět (zhruba), jak "jste pochodila na tom projednání s nadřízenou". Ve vaší situaci je jistě více uživatelek nebo se v ní dřív či později ocitnou.
Díky.
JN
PPS: Pak se mi ozvěte přes vzkaz, případně že by jste to "nějak musela řešit dál".

na původní příspěvek již bylo v tomto vláknu 5x odpovězeno