(návod
si oblíbilo 20 návštěvníků)
Co by měl umět předškolák II
Postup
našla jsem další návod, který mi příjde střízlivější, než ten předchozí...:-)
Chystá se váš potomek příští rok do školy? Přechod z mateřské do základní školy je poměrně velká změna, a to nejen v životě školáka, ale i celé rodiny. Aby proběhla co nejlépe a dítěti byl začátek školní docházky co nejvíce usnadněn, je důležité, aby měl určité znalosti, schopnosti a dovednosti. A které k nim patří? Co je důležité, aby prvňáček uměl? Více informací na toto téma se dozvíte v tomto článku.
Základní dovednosti
Prvňáček musí znát své jméno, příjmení, bydliště, datum narození a základní údaje o ostatních členech rodiny. Umí barvy, počítat do deseti, najít rozdíly na obrázku, chápe pojmy více/méně, větší/menší, hodně/málo, zná dny v týdnu a roční období, pojmenuje věci denní potřeby, rozezná základní tvary a další.
Bez problémů by měl rozeznat levou a pravou stranu, orientovat se, co je vpředu, nahoře, dole, na straně, pod, nad.
Samozřejmostí je zvládnutí a dodržování hygienických pravidel, oblékání, zapínání knoflíků i zipu, zavazování tkaniček, jedení příborem a udržování pořádku ve věcech.
Motorika
Dítě by mělo zvládat základní pohybové dovednosti – práce s míčem (chytit a hodit), běžet na určitou vzdálenost, zdolat překážky, udržet rovnováhu (přejít lavičku, skákat po jedné noze,…), skákat přes švihadlo a podobně.
Od předškoláka se očekává, že bude umět správně držet tužku mezi palcem a ukazováčkem, ruka musí být uvolněná, bez silného tlaku. To je velmi důležité pro zvládnutí psaní. Významné je i správné sezení. Kresba školáka by měla odpovídat jeho věku, kreslí postavu se správným počtem rukou, nohou, prstů, včetně detailů na obličeji.
Pracuje s nůžkami, umí vystřihnout jednoduché tvary.
Řeč a vyjadřování
Předpokládá se, že prvňáček správně vyslovuje hlásky, umí se soustředit a naslouchat. Zároveň by měl být schopen reprodukovat to, co slyšel, vyprávět své zážitky, recitovat básničku (respektive být schopen se jí naučit nazpaměť). Měl by mluvit v souvislých větách a zřetelně.
Také by měl zvládnout slabikování (například s pomocí vytleskávání), poznat první a poslední hlásku ve slově.
Komunikace a vztahy
Musí umět komunikovat s dospělými, znát a dodržovat základní pravidla slušného chování (pozdrav, poděkování, požádání), podřídit se pokynům autorit, splnit lehké úkoly.
Mělo by být schopno navazovat kontakt s ostatními dětmi, hrát kolektivní hry, pracovat v týmu, ale i samostatně mezi ostatními.
Závěrem
Určitě není třeba stresovat sebe či svého potomka, pokud některou požadovanou dovednost či znalost nemá. Je fajn, když na odstranění tohoto nedostatku pracujete, a to nejlépe zábavnou formu. Můžete k tomu třeba využít čas na vycházce či na výletě, eventuelně doma při hraní. Někdy to může trvat déle (například správná výslovnost či třeba správné držení tužky) a je třeba s tím počítat a neztrácet trpělivost.
Chystá se váš potomek příští rok do školy? Přechod z mateřské do základní školy je poměrně velká změna, a to nejen v životě školáka, ale i celé rodiny. Aby proběhla co nejlépe a dítěti byl začátek školní docházky co nejvíce usnadněn, je důležité, aby měl určité znalosti, schopnosti a dovednosti. A které k nim patří? Co je důležité, aby prvňáček uměl? Více informací na toto téma se dozvíte v tomto článku.
Základní dovednosti
Prvňáček musí znát své jméno, příjmení, bydliště, datum narození a základní údaje o ostatních členech rodiny. Umí barvy, počítat do deseti, najít rozdíly na obrázku, chápe pojmy více/méně, větší/menší, hodně/málo, zná dny v týdnu a roční období, pojmenuje věci denní potřeby, rozezná základní tvary a další.
Bez problémů by měl rozeznat levou a pravou stranu, orientovat se, co je vpředu, nahoře, dole, na straně, pod, nad.
Samozřejmostí je zvládnutí a dodržování hygienických pravidel, oblékání, zapínání knoflíků i zipu, zavazování tkaniček, jedení příborem a udržování pořádku ve věcech.
Motorika
Dítě by mělo zvládat základní pohybové dovednosti – práce s míčem (chytit a hodit), běžet na určitou vzdálenost, zdolat překážky, udržet rovnováhu (přejít lavičku, skákat po jedné noze,…), skákat přes švihadlo a podobně.
Od předškoláka se očekává, že bude umět správně držet tužku mezi palcem a ukazováčkem, ruka musí být uvolněná, bez silného tlaku. To je velmi důležité pro zvládnutí psaní. Významné je i správné sezení. Kresba školáka by měla odpovídat jeho věku, kreslí postavu se správným počtem rukou, nohou, prstů, včetně detailů na obličeji.
Pracuje s nůžkami, umí vystřihnout jednoduché tvary.
Řeč a vyjadřování
Předpokládá se, že prvňáček správně vyslovuje hlásky, umí se soustředit a naslouchat. Zároveň by měl být schopen reprodukovat to, co slyšel, vyprávět své zážitky, recitovat básničku (respektive být schopen se jí naučit nazpaměť). Měl by mluvit v souvislých větách a zřetelně.
Také by měl zvládnout slabikování (například s pomocí vytleskávání), poznat první a poslední hlásku ve slově.
Komunikace a vztahy
Musí umět komunikovat s dospělými, znát a dodržovat základní pravidla slušného chování (pozdrav, poděkování, požádání), podřídit se pokynům autorit, splnit lehké úkoly.
Mělo by být schopno navazovat kontakt s ostatními dětmi, hrát kolektivní hry, pracovat v týmu, ale i samostatně mezi ostatními.
Závěrem
Určitě není třeba stresovat sebe či svého potomka, pokud některou požadovanou dovednost či znalost nemá. Je fajn, když na odstranění tohoto nedostatku pracujete, a to nejlépe zábavnou formu. Můžete k tomu třeba využít čas na vycházce či na výletě, eventuelně doma při hraní. Někdy to může trvat déle (například správná výslovnost či třeba správné držení tužky) a je třeba s tím počítat a neztrácet trpělivost.
Líbil se vám návod? Podělte se o něj s přáteli
Návody mohou komentovat pouze přihlášení uživatelé